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[FG] Nursing Science (INS)

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Engaging older persons in the community to promote frailty prevention and reduce social isolation

Research Project  | 3 Project Members

Background and rationale for project

Frailty is a major public health challenge. Frailty is a multidimensional syndrome in which a person accumulates impairments in multiple life domains due to ageing. Examples include physical impairments (e.g. reduced mobility), social status (e.g. social isolation) and cognition impairment. Frailty predisposes a person to negative health outcomes and is associated with long-term disability, a lower quality of life, and high costs. As impairments accumulate, persons are less able to participate in society, interact with their direct environment, and become socially isolated. Social isolation contributes to social frailty and physical frailty. Both frailty and social isolation can therefore be considered key outcomes for novel public health solutions.

Overall objective and specific aims

The overall objective is to develop a program theory for engaging older persons in a program that combines physical and social activities to prevent frailty and reduces social isolation, operationalize this program for adoption and implementation in the community setting, and evaluate the effectiveness and implementation in two Swiss Cantons. The ENGAGE project will achieve this through the following aims:

  1. To investigate current practice regarding screening and management of older persons’ frailty risk and social isolation in primary and community care, and identify determinants for improving these outcomes in this setting.
  2. To investigate experiences and perceptions of older persons concerning their participation in a community program that focusses on physical activity and social engagement, and identify determinants for their participation.
  3. To develop a program theory for frailty prevention and reduction of social isolation and to operationalise this in a program that combines physical and social activities that is adopted and implemented in the community setting.
  4. To implement the program in two Swiss cantons and test the acceptability and feasibility, and to evaluate its impact on reducing frailty and social isolation in older persons living in the community, and to identify determinants for and costs of implementation.

Methods

A multi-phased mixed methods project methodology will be used, in collaboration with a Patient and Public Involvement (PPI) group. First, a mixed methods study will be performed using QUAN – QUAL explanatory sequential design, including a survey and interviews with healthcare professionals and community stakeholders (Objective 1). Second, a qualitative study using semi-structured interviews with older persons will be conducted, followed by group discussions using a World Café methodology (objective 2). Third, Intervention Mapping will be used to develop a program theory for preventing frailty and reducing social isolation, and will be operationalized in a program in the community that combines physical and social activities (objective 4). Fourth, a pragmatic effectiveness–implementation hybrid type-1 trial will be conducted to evaluate the impact of the program, including its effects on frailty and social isolation. A pilot study will be embedded to evaluate study burden, acceptability and feasibility. A process -and economic evaluation are included to investigate the implementation and inform scale-up strategies and costs.

Expected results

The first program theory for frailty prevention in the community will be developed. This will be the first experimental study combining physical and social activities for frailty prevention and reduction of social isolation. This will be the first project studying implementation of frailty prevention in the community, informing scale-up.

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Safety culture in the home care (SATURN)

Research Project  | 5 Project Members

Safety culture is a key factor for improving healthcare safety and quality. It is an essential component of a healthy work environment that enables staff to deliver high-quality and safe health care. Studies assessing safety culture/climate in the home care setting are very scarce. To the best of our knowledge no instrument exists that was adapted and validated specifically for the home care setting to measure safety culture/climate. Thus, the purpose of this study is to adapt a suitable safety climate instrument to the home care setting in the French-speaking region of Switzerland and examine its psychometric properties. By providing a culturally adapted and tested instrument, we expect to enable reliable and valid measurements of safety culture/climate in the home care setting. Measuring the safety culture/climate will allow the evaluation of patient safety interventions, identify areas for improvement, track changes over time and conduct internal and external benchmarking as an opportunity for learning and collaboration. This is in line with the objectives of the Swiss Federal Office of Public Health, which seek to foster a culture of safety within healthcare institutions.

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Evaluating the effectiveness of a community-based integrated care model for home-dwelling senior citizens in Basel-Landschaft (INSPIRE): a hybrid effectiveness-implementation study

Research Project  | 15 Project Members

Hintergrund

In der Schweiz steigt die Lebenserwartung. Somit wird auch der Anteil von älteren Menschen mit Unterstützungsbedarf grösser. Die Unterstützung wird dabei von verschiedenen Anbietern zur Verfügung gestellt. Ältere Menschen brauchen oft eine Kombination von Dienstleistungen, diese sind jedoch weder zentralisiert noch koordiniert, so dass ältere Menschen dem Risiko einer fragmentierten Versorgung ausgesetzt sind. Negative Folgen sind die Mehrfachnutzung von Diensten, Lücken in der Informationsbereitstellung, unpassende oder widersprüchliche Empfehlungen und Medikationsfehler. Dies führt zu Unsicherheit, Stress und Belastung bei älteren Personen und ihren Angehörigen. Dazu kommen höhere Pflegekosten durch unnötige Spitalaufenthalte, das Aufsuchen von Notfallabteilungen und andere unnötige Inanspruchnahmen von Dienstleistungen. Solche unerwünschten Prozesse und Auswirkungen können durch Investitionen in integrierte Versorgungsmodelle verhindert werden. In Übereinstimmung mit der Strategie des Bundesrats „Gesundheit2020“ und der erwarteten demografischen Alterung im Kanton Basel-Landschaft, hat das Amt für Gesundheit im Januar 2018 das Altersbetreuungs- und Pflegegesetz (SGS 941) eingeführt. Dieses neue Gesetz schreibt unter anderem vor, dass die Gemeinden gemeinsam neue Versorgungsregionen bilden und die Pflege und Betreuung älterer Personen, welche zu Hause leben, durch die Einrichtung einer „Informations- und Beratungsstelle“ (IBS) in jeder Versorgungsregion neu organisieren.

Von 2018 bis 2022 hat das INSPIRE-Team das integrierte INSPIRE-Versorgungsmodell für gebrechliche, zu Hause lebende ältere Personen in einer Informations- und Beratungsstelle einer Versorgungsregion des Kantons Basel-Landschaft entwickelt, in einem Pilotprojekt getestet und mit der Beurteilung der Machbarkeit abgeschlossen. Die Erkenntnisse aus dieser Arbeit zeigen, dass die Integrierte Versorgung nur in bereits bestehenden, innovativen Settings mit starken Führungspersönlichkeiten umgesetzt werden kann. Deswegen zielt das aktuelle Projekt darauf ab, das INSPIRE-Versorgungsmodell und die Implementierungsstrategien anzupassen und seine Machbarkeit und Wirksamkeit in einem neuen Setting (Spitex) in einer Versorgungsregion des Kantons Basel-Landschaft zu testen. Die Evaluation der Wirksamkeit des integrierten INSPIRE-Versorgungsmodells erfolgt im Vergleich zu zwei anderen Spitex-Organisationen aus zwei weiteren Versorgungsregionen des Kantons Basel-Landschaft. Dabei wird das neue Versorgungsmodell in Bezug auf die Wahrnehmung der personenzentrierten Pflege und die Aufnahme von Klient:innen in Pflegeheime evaluiert.

Zielsetzung

Das Ziel von INSPIRE besteht darin, gemeinsam mit den Versorgungsregionen und dem Kanton ein effizientes und nachhaltiges koordiniertes Versorgungsmodell für ältere, gebrechliche, zu Hause lebende Personen im Kanton Basel-Landschaft zu entwickeln, umzusetzen und zu evaluieren

Design/Methode

Als implementierungswissenschaftliches Projekt untersucht INSPIRE den potenziellen Wirksamkeitsnachweis und schenkt insbesondere den Implementierungsprozessen und -ergebnissen mehr Aufmerksamkeit. Zu den wesentlichen Merkmalen der Implementierungsforschung, die im Projekt verwendet werden, zählen die folgenden Projekt-Phasen:

1) Durchführung einer Kontextanalyse des neuen Settings (Spitex): Untersuchung des lokalen Kontexts (Kontextanalyse des veränderten Umfelds) und die Ermittlung von geeigneten Implementierungsstrategien. Die Kontextanalyse besteht aus Interviews mit wichtigen Akteuren und anderen Leistungserbringern; zusätzlich wird eine Fokusgruppendiskussion / ein Interview mit Mitarbeitenden / dem Management der Spitex und Arbeits-«Shadowing» durch die Forschungsmitarbeitenden durchgeführt.

2) Anpassung des INSPIRE-Versorgungsmodells und der Implementierungsstrategien an das neue Setting (Machbarkeitsstudie): Machbarkeitsstudie der Implementierung des INSPIRE-Versorgungsmodells in der Spitex Birseck. Diese Studie wird sich darauf konzentrieren, die Implementierungsergebnisse des INSPIRE-Versorgungsmodells zu bewerten (Annahme / Zufriedenheit, Machbarkeit, Interventionstreue und Reichweite) und zu ermitteln, ob zusätzliche Anpassungen sowohl am Versorgungsmodell als auch an den Implementierungsstrategien erforderlich sind. Die Daten werden über verschiedene Quellen gesammelt, darunter die Durchsicht der elektronischen Patientendossiers älterer Personen, die Durchführung von einer Fokusgruppendiskussion / einem Interview mit Spitex-Mitarbeitenden / dem -Management und die Durchführung von Interviews mit älteren Personen und ihren pflegenden Angehörigen.

3) Bewertung der Wirksamkeit in Bezug auf die Wahrnehmung der personenzentrierten Pflege und die Aufnahme von Klient:innen in Pflegeheime im Vergleich zu zwei Spitex-Organisationen aus anderen Versorgungsregionen des Kantons Basel-Landschaft: Für die Bewertung der Wirksamkeit des INSPIRE-Versorgungsmodells, werden wir ein quasi-experimentelles Design mit nicht-äquivalenten Gruppen verwenden. Die Evaluation der Wirksamkeit des Versorgungsmodells zielt darauf ab, 

  • die Wirksamkeit des INSPIRE -Versorgungsmodells in eine Spitex in Bezug auf andere zwei Spitex-Organisationen von Basel-Landschaft zu evaluieren, und zwar in Bezug auf die Wahrnehmung der personenzentrierten Versorgung (primäres Ergebnis), die Belastung der pflegenden und betreuenden Angehörigen, die gesundheitsbezogene Lebensqualität und die Überweisungen in Langzeitinstitutionen nach 3 und 6 Monaten sowie die Überweisungen in Langzeitinstitutionen nach einem Jahr nach Abschluss der Datenerhebung (sekundäre Ergebnisse); 
  • Evaluation der Implementierung im Hinblick auf die Implementierungsergebnisse und eine Prozessevaluation; 
  • Untersuchung der Veränderungen im Versorgungsnetz für gebrechliche ältere Personen zu Beginn und nach 6 Monaten; und 
  • Durchführung einer Gesundheitskosten-Evaluation. Die Daten werden über verschiedene Quellen gesammelt, darunter die Durchsicht der elektronischen Patientendossiers älterer Personen, die Durchführung von einer Fokusgruppendiskussion / einem Interview mit Spitex-Mitarbeitenden / dem -Management und die Durchführung von Interviews mit älteren Personen und ihren pflegenden Angehörigen, sowie Analyse von Routinedaten der Spitex zu den Kosten.

Erwarteter Nutzen / Relevanz

In Zeiten, die selbst die stärksten Gesundheitssysteme herausfordern und in denen die fragmentierte Versorgung für ältere Personen sichtbar wird, könnte sich eine stärkere koordinierte Versorgungvorteilhafter als je zuvor zeigen. Das Einbringen neuer Erkenntnisse über die Auswirkungen eines neuen Versorgungsmodellsund die Strategien zur Unterstützung der erfolgreichen Einführung des Versorgungsmodells können daher dazu beitragen, die Pflege und Betreuung älterer Personen nicht nur im Kanton Basel-Landschaft, sondern in der gesamten Schweiz zu gestalten. Wir hoffen, dass die koordinierte Versorgung in den Regionen dazu beitragen wird, den Druck auf das Gesundheitssystem zu verringern und älteren Personen das Älterwerden in den eigenen vier Wänden zu ermöglichen.


Laufende Subprojekte 

  • Context analysis of Spitex organizations
  • Feasibility of the INSPIRE care model in a Spitex organization of the care region of Birsstadt
  • Effectiveness evaluation of the INSPIRE care model in a Spitex organization

Abgeschlossene Subprojekte (PhD)

  • Development of the INSPIRE integrated care model for older adults in Canton Basel-Landschaft using an implementation science approach (Olivia Yip)
  • Aging in place, its impact on quality of life and potential of technology to enable aging in place among home-dwelling older adults in Canton Basel-Landschaft: the INSPIRE Population Survey (Flaka Siqeca)
  • Feasibility of an integrated nurse-led model of care for community-based senior citizens in Canton Basel-Landschaft (Maria Jose Mendieta Jara)

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Steps towards a SENIOR-friendly Emergency Department: context-driven, systematic implementation mapping and evaluation in a Swiss University Hospital (SeniorED)

Research Project  | 6 Project Members

Hintergrund:

Ungeplante Besuche von Patient:innen im Alter von 65 Jahren und älter stellen eine zunehmende Herausforderung in den Notfallzentren dar. Ältere Patientinnen und Patienten sind häufige Nutzer:innen von Notfallstationen mit längeren Aufenthalten, höheren Hospitalisierungsraten und neuen Herausforderungen nach der Entlassung.

Das Universitätsspital Basel hat über mehrere Jahre verschiedene Elemente eines seniorenfreundlichen Programms für sein Notfallzentrum eingeführt, nicht alle davon werden jedoch gleichermassen nachhaltig umgesetzt. Das Ziel dieses Promotionsprojekts ist es, am Universitätsspital Basel ein systematisches seniorenfreundliches Programm für das Notfallzentrum nachhaltig einzuführen, um die Ergebnisse für die Patient:innen zu verbessern.

Zielsetzung:

Um die systematische Einführung und nachhaltige Umsetzung des seniorenfreundlichen Notfallzentrum-Programms zu maximieren, werden drei Ziele definiert, die durch ein Implementierungs-Mapping geleitet werden:

Phase 1: Untersuchung des Ausmasses, in dem seniorenfreundliche Massnahmen im Notfallzentrum bereits umgesetzt werden, bei gleichzeitiger Identifizierung von hinderlichen und förderlichen Faktoren, die ihre erfolgreiche Umsetzung und Aufrechterhaltung beeinflussen.

Phase 2: Systematische Erfassung des Implementierungsprozesses zur Entwicklung effektiver Implementierungsstrategien für die nachhaltige Einführung von Elementen eines seniorenfreundlichen Notfallzentrums.

Phase 3: Pilottest des entwickelten Programms mit den Interventionselementen eines seniorenfreundlichen Notfallzentrums und den entsprechenden Implementierungsstrategien unter Verwendung des RE-AIM-Frameworks.

Methode:

Phase 1: In einer Kontextanalyse (Rapid Ethnography) wird erforscht:

i) welche Interessengruppen an der Umsetzung eines solchen Programms in welcher Form beteiligt sind;

ii) die Abläufe bei der Behandlung älterer Patient:innen sowie die Perspektiven des Gesundheitspersonals und der Patient:innen;

iii) ausserdem werden hinderliche und förderliche Faktoren untersucht, die die Umsetzung des seniorenfreundlichen Programms beeinflussen.

Phase 2: Basierend auf den Auswertungen der Kontextanalyse und einer vom Team durchgeführten Scoping Review werden massgeschneiderte Implementierungsstrategien entwickelt, um die nachhaltige Umsetzung eines solchen Programms zu gewährleisten.

Phase 3: Wir verwenden ein hybrides Typ-2-Design unter Anwendung des RE-AIM-Frameworks, um

i) die Ergebnisse der Implementierung (Reach, Adoption und Maintenance) und

ii) die Ergebnisse der Effektivität (Personenzentriertheit) zu evaluieren, sowie

iii) den Implementierungsprozess über mehrere Zeitpunkte zu überwachen.

Erwarteter Nutzen/Relevanz:

Dieses Forschungsprojekt reagiert auf die wachsende Herausforderung ungeplanter Besuche von Patient:innen ab 65 Jahren in Notfallzentren. Durch die systematische nachhaltige Einführung eines seniorenfreundlichen Programms am Universitätsspital Basel sollen bisherige Lücken in der Umsetzung komplexer Massnahmen geschlossen werden. Das Projekt trägt nicht nur zur Verbesserung der Versorgungsqualität und Sicherheit älterer Menschen bei, sondern liefert auch einen wissenschaftlichen Beitrag zu nachhaltigen Implementierungsstrategien im Notfallsetting. Die breitere Wirkung erstreckt sich auf nationale und internationale Notfallzentren, indem es einen innovativen Ansatz für ein altersfreundliches Gesundheitssystem vorlegt. Lokal unterstützt das Projekt die Zertifizierung des NFZ des Universitätsspital Basel als "senior-friendly Emergency Department" und harmoniert mit der Strategie 2025 des Universitätsspitals Basel zur Förderung von Lebensqualität, Attraktivität als Arbeitsplatz, exzellenter Forschung und Kooperation mit der Universität Basel.

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Swiss-Austrian Oncology Nurses Survey (SAnOS)

Research Project  | 7 Project Members

Background

In Switzerland and Austria, around 45,000 resp. 42’000 new cases with cancer are diagnosed every year. An increase of people diagnosed with cancer (>35%) has been estimated, where close to half-million people with cancer will be observed by 2030 in these countries. In addition, oncology patients have complex care needs and are particularly vulnerable to adverse events. This is mainly due to the complexity of their cancer disease, the quantity of drugs prescribed, as well as the invasive/intensive treatments requiring substantial increase in clinical visits and increased side-effects due to intensive treatment regimens. In order to ensure patient safety and quality of care for them, the oncology nursing workforce is a key player. Usually, oncology nurses have a specialized training in order to provide the best possible care and patient outcomes.

The scarcity of data on oncology nurses has been an obstacle to address the aforementioned challenges. Additionally, specific factors influencing the retention of experienced oncology nurses are unknown. In 2019, a survey in Germany was conducted by the Deutsche Gesellschaft für Hämatologie und Medizinische Onkologie (DGHO) for oncology nurses, which provided new insights. Nevertheless, no such data exist in Switzerland and Austria. Thus, a comprehensive understanding of the oncology nursing workforce in these countries is necessary, as well as a comparison with the German’s data from 2019.

AIMS

The aims of the project are:

  • To adapt the DGHO questionnaire from Germany to the Swiss and Austrian context about nurse staffing in oncology (French and German version)
  • To analyze and summarize the results about the current situation of nurse staffing in oncology in Switzerland and Austria
  • To present and discuss the results with stakeholders in the respective countries
  • To discuss the potential consequences or possible changes on the policy-level for Austria and Switzerland

Expected Benefit / Relevance

For the first time in Switzerland and Austria, our study will provide a detailed insight on the oncological nurse workforce. Such knowledge will allow to get demographical information of oncology nurses (e.g. qualification, experience, age, …), to describe the work of oncology nurses (e.g. activities, overtime), to calculate patient-to-nurse ratios, a better understanding of the working environment (e.g. leadership, possibility for development, relationship with physicians). Furthermore, the data will provide a baseline for discussing potential solutions with important stakeholders from the clinical management and policy-level to bring issues rooted in the shortage of nurses.Click or tap here to enter text.

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Innovating Long-Term Care: Contributing to a more inclusive residential long-term care system for older adults, their families, and staff in a post-pandemic world (CONNECTED )

Research Project  | 8 Project Members

Zielsetzung

Das CONNECTED Projekt zielt darauf ab, den schwerwiegenden Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf ältere Menschen in Betrieben der stationären Langzeitpflege entgegenzuwirken. Diese Bevölkerungsgruppe war überproportional stark von der Pandemie und ihren Folgen betroffen und verzeichnete die höchste Anzahl an Todesfällen. Mit diesem Projekt wollen wir analysieren, wie transformative Veränderungen und Innovationen in der stationären Langzeitpflege inklusiver und auf die Bedürfnisse der Bewohnenden ausgerichtet und gestaltet werden können. Das Ziel dabei ist, die Resilienz des Langzeitpflegesektors zu fördern, um ihn hinsichtlich zukünftiger Herausforderungen zu stärken.

Erwarteter Nutzen / Relevanz

Unsere Arbeit wird gemäss der "UN Research Roadmap for the COVID-19 Recovery" dazu beitragen, dass die Stimmen marginalisierter Bevölkerungsgruppen, insbesondere älterer Menschen in Langzeitpflegeeinrichtungen, bestmöglich einbezogen und deren Bedürfnisse erfüllt werden können. Wir werden einen fundierten konzeptionellen Rahmen und ein Instrument entwickeln, um Bewohnende in verschiedenen sozio-politischen und kulturellen Kontexten aktiv in die Entwicklung und Umsetzung von Innovationen in der Langzeitpflege miteinzubeziehen.

Unser internationales, zwei Jahre dauerndes Multi-Methoden-Projekt, das in vier Ländern durchgeführt wird, darunter Länder mit unterschiedlichen Einkommensniveaus und Gesundheitssystemen, wird:

  1. Die organisatorischen Kontexte und Prozesse für die Entwicklung und Umsetzung von Innovationen in der Langzeitpflege auf Länderebene untersuchen und vergleichen.
  2. Internationale e-Delphi-Befragungen durchführen, um effektive Strategien zur Einbeziehung älterer Menschen in die Entwicklung und Umsetzung von Innovationen zu identifizieren.
  3. Einen konzeptionellen Rahmen und Instrumente mit Umsetzungsstrategien entwickeln, die in verschiedenen Ländern anwendbar sind.

Unsere Ergebnisse werden dazu beitragen, einen gerechteren und resilienteren Langzeitpflegesektor zu schaffen und die Bedürfnisse und Perspektiven älterer Menschen besser zu berücksichtigen. Dies unterstützt die Prioritäten der Gesundheitsforschung, die sicherstellen, dass alle Stimmen bei Innovationsprozessen gehört werden, insbesondere die der am stärksten betroffenen und marginalisierten Bevölkerungsgruppen. Unsere Arbeit fördert die Entwicklung bedarfsgerechter Innovationen in der Langzeitpflege.  

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Maximising Impact of Disease Modifying Antirheumatic Drugs in Rheumatoid Arthritis with the Use of Biomarkers (SQUEEZE)

Research Project  | 5 Project Members

Background

Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic, immune-mediated and potentially disabling disease affecting approximately 5 million EU citizens, with a substantial personal and socioeconomic impact. The initiation of a (life-long) treatment with disease modifying antirheumatic drugs (DMARDs) is recommended directly after the diagnosis of RA. Whenever a patient does not reach remission, DMARD therapy should be adapted in the context of a shared decision making (SDM) process between the patient and healthcare provider. However, it is currently not possible to predict which of the available DMARDs is the best choice for an individual patient. Without sufficient markers indicating the best choice for a particular patient, treatment strategies can be ineffective, cumbersome and expensive. Moreover, current RA management strategies lack of care settings and digital tools that are permissive to full exploitation of drug benefits through SDM and adherence in the long run of a patient’s journey. Available patient-centred applications (Apps) for people living with RA do not reflect the cooperation of patients with their healthcare providers (i.e., SDM) regarding their wellbeing on a specific DMARD. While eHealth-supported integrated care models have been shown to improve adherence in chronically ill populations, such comprehensive care approaches are scarce for patients with RA and a clear unmet need. For the development and implementation of a new care model, a good understanding of existing RA care processes and contextual factors –such as practice patterns of shared decision-making– is important to guarantee its real-world translation. The openness of patients and health professionals to technology must also be understood and taken into account in order to measure and improve behavioural and psychosocial well-being (e.g., medication adherence, medication side-effects, subjective symptom experience) via eHealth. Moreover, recent findings from other SQUEEZE work packages (e.g., therapeutic drug monitoring) and partners (e.g., eHealth strategies in RA) need to be considered when developing the care model.

Objectives

The SQUEEZE consortium has set out to maximise the impact of DMARDs in RA (by squeezing the most out of existing drugs) using clinical, laboratory, molecular, digital and behavioural biomarkers to:

  • select the right DMARD for a specific patient at a specific point of his/her therapeutic journey;
  • optimise the DMARD regimen (dose, route);
  • inform an eHealth facilitated integrated care model.

Within the SQUEEZE consortium, the Basel project team is responsible for work package 8 (WP#8). Its overarching objective is to:

  • develop, implement and pilot test theSQUEEZE eHealth facilitated integrated care model including digital therapeutics (SCM-DTx) focusing on patient´s preferences and needs to increase adherence to prescribed drugs.

Design/Method

The overall conceptual approach of SQUEEZE is underpinned by a complementary methodological approach to address its objectives. SQUEEZE is committed to have a highly inter-professional interdisciplinary approach combining clinical and biological approaches in combination with behavioural and psychosocial digital approaches, implementation, and computer sciences, to address its objective. In total, the SQUEEZE work programme includes 9 thematically different work packages (WPs) that are supported by three pillars: (1) Selection of DMARDs; (2) optimising DMARDs; and (3) embedding the evidence from both into an innovative model of care (WP#8). The SQUEEZE WP#8 project will be interlinked with the other SQUEEZE WPs. Using principles of chronic illness care and precision medicine, WP#8 will combine implementation, behavioural and agile computer science methods to ensure real-world translation. Together with our partners, we will use a step-wise approach to develop, implement and evaluate the SCM-DTx:

  1. Stakeholder involvement(Lead: INMUSC): An agile stakeholder involvement ecosystem will be developed using state-of-the-art stakeholder involvement methods to support the SCM-DTx development /evaluation as well as work of other WPs.
  2. Contextual analysis (Lead: UNIBAS): Using a multi-methods approach, variability in practice patterns of RA treatment (e.g., use of digital behavioural markers, DMARDs optimisation strategies, facilitators and barriers of chronic illness care) will be assessed across EU countries to map relevant practice/DTx factors supporting the subsequent development of the SCM-DTx.
  3. Co-creation of the SQUEEZE care model SCM-DTxwith end users (Lead: UNIBAS): Aiming at real-world translation, the development of the SCM-DTx will combine behavioural, implementation and computer science methods. The SCM-DTx will consist of intervention modules (e.g., behavioural digital biomarkers & PROs monitoring, medication adherence support, SDM; therapeutic drug monitoring, algorithms for drug match and dosage, etc.) and be delivered by human and digital mode (i.e., an optimised existing app). Implementation strategies to support real-world translation will also be co-created.
  4. Implementation and evaluation of the SQUEEZE care model SCM-DTx (Lead: UNIBAS): Using a hybrid effectiveness-implementation design (before-after design) the SCM-DTx will be implemented and pilot tested in 2-3 RA clinics. Effectiveness outcomes assessed will be digital behavioural markers (e.g., medication adherence), rates and satisfaction with shared decision making, rates of remission & low disease activity (LDA), impact of disease, as well as service (i.e., level of chronic illness care) and implementation outcomes (i.e., acceptability, appropriateness, feasibility, fidelity). A total of 150 adult RA patients per centre will be included (i.e., 75 pre implementation; 75 post implementation) as well as clinicians and relevant stakeholders for the evaluation of the implementation.

Expected Benefit / Relevance

The work programme proposed by the SQUEEZE consortium is a truly interrelated collaboration of leading centres in Europe that have come together for synergy and added value for addressing the objectives in a way that each one alone would not be able to. Within SQUEEZE WP#8, we will develop a novel eHealth-facilitated care model which includes personalised digital biomarkers to increase DMARDs effectiveness through optimized patient’s medication adherence and patient/clinician’s shared decision making. The participative and systematic approach has promising potential to improve the health outcomes of this population and – if proven effective – be a game changer in the lives of people with RA.

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Exploration and comparison of novel technology-supported methods for early fall risk detection and fall prevention among inpatients with delirium and/or dementia

Research Project  | 2 Project Members

Während eines Delirs haben Patientinnen und Patienten ein erhöhtes Verletzungsrisiko durch Stürze beim unbeaufsichtigten Verlassen des Bettes. Diese Studie soll untersuchen, wie wirksam alarmierende Kontaktmatten (CareMat®) vor dem Bett im Vergleich zum kontaktlosen Bettausstiegs-Überwachungssystem (Qumea®) bei der Reduktion von Stürzen sind. Primäres Ziel: Vergleich der Wirksamkeit verschiedener Bettausstiegs-Überwachungssysteme im Hinblick auf die Sturzprävention. Sekundäre Ziele: (1) Vergleich der Wirksamkeit verschiedener Methoden zur Erkennung des Sturzrisikos, (2) Bewertung verschiedener Bettausstiegs-Überwachungssysteme hinsichtlich der Arbeitsbelastungsentwicklung; (3) Entwicklung von Sturzprognosemodellen auf Basis der prähospitalen Kognition und prähospitalen funktionellen Unabhängigkeit sowie klinischen Parametern.