UNIverse - Public Research Portal
Profile Photo

Prof. Dr. Martin Luginbühl

Department of Languages and Literatures
Profiles & Affiliations

Publications

127 found
Show per page

Luginbühl, M. (2024). Susanne Haaf & Britt-Marie Schuster (Hg.). 2023. Historische Textmuster im Wandel. Neue Wege zu ihrer Erschließung. Unter Mitarbeit von Frauke Theilert (Reihe Germanistische Linguistik 331). Berlin, Boston: De Gruyter. 472 S. [Journal-article]. Zeitschrift Für Rezensionen Zur Germanistischen Sprachwissenschaft. https://doi.org/10.1515/zrs-2024-2014

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2024). TV news on Instagram: Affordances, genres, journalistic cultures [Journal-article]. Discourse & Communication. https://doi.org/10.1177/17504813241270395

URLs
URLs

Kreuz, Judith, & Luginbühl, Martin. (2024). Demonstrating consensus in argumentative settings: Co-constructions in children’s peer discussions. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-024-00840-7

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Schneider, Jan Georg. (2024). Introduction: Why mediality matters — media as procedures of communication. In Media as Procedures of Communication (pp. 1–13). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/pbns.348.01lug

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Schneider, Jan Georg. (2024). “Do you have an idea what this clown is doing?” Multimodal media staging in the first presidential debate and the vice presidential debate 2020. In Media as Procedures of Communication (pp. 68–97). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/pbns.348.04lug

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Schneider, Jan-Georg. (2024). Media as Procedures of Communication. John Benjamins. https://doi.org/https://doi.org/10.1075/pbns.348

URLs
URLs

Schmidlin, Regula, Luginbühl, Martin, & Christen, Helen. (2024). Standard- und Dialektgebrauch bei Schülerinnen und Schülern in der Deutschschweiz. Schulische Erwartungen vs. gesellschaftliche Praxis. Zeitschrift Für Den Deutschunterricht in Wissenschaft Und Schule, 3, 31–43.

Luginbühl, Martin, & Schmidlin, Regula. (2024). «Müemer jetz würklich Hochdütsch rede?» Sprachwahl und Sprachwechsel in schulischen Gruppengesprächen. In Standarddeutsch und Dialekt in der Schule (Vol. 7, pp. 106–134). hep. https://doi.org/10.5281/zenodo.10417170

URLs
URLs

Müller-Feldmeth, Daniel, Koch, Tamara, Wanderon, Chantal, & Luginbühl, Martin. (2023). ‘Yes, we’re done’ - ‘except Ricardo’: Using speech, body and artefacts to perform inclusion and exclusion in peer discussions. Research on Children and Social Interaction, 6(2), 230–266. https://journal.equinoxpub.com/RCSI/article/view/23791

URLs
URLs

Scarvaglieri, Claudio, & Luginbühl, Martin. (2023). The social semiotics of Switzerland’s far right: how campaign posters by the Swiss National Party communicate across different domains. Social Semiotics, 1–26. https://doi.org/10.1080/10350330.2023.2178295

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2022). “Offensichtlich haben Sie keinen Plan, was den Klimaschutz angeht”: Sprachliche Gewalt in Fernsehdiskussionen. Der Deutschunterricht, 2, 5–19.

Luginbühl, Martin, & Meer, Dorothee. (2022). Parainteraktion in den Medien. Linguistische Studien zu Formen medialer Pseudo-Interaktion. In Sprache in Kommunikation und Medien (Vol. 16). Peter Lang.

Luginbühl, Martin, & Müller-Feldmeth, Daniel. (2022). Oral Argumentation Skills between Process and Product. Languages, 7(2), 139. https://doi.org/10.3390/languages7020139

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, Pick, Ina, & von Waldkirch, Tobias. (2022). Kulturanalytische Textsortenlinguistik. Germanistik in der Schweiz, 18, 14–44. https://doi.org/10.24894/gis.2021.18.1

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2022). Argumentationen in politischen Tweets aus der deutschsprachigen Schweiz und ihre Rekontextualisierung in der Medienberichterstattung. In Schröter, Juliane (Ed.), Politisches Argumentieren in der Schweiz (pp. 85–108). Helmut Buske Verlag. https://buske.de/reading/web/?isbn=9783967692631

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Meer, Dorothee. (2022). Parainteraktion in den Medien - Zur Einführung. In Luginbühl, Martin; Meer, Dorothee (Ed.), Parainteraktion in den Medien. Linguistische Studien zu Formen medialer Pseudo-Interaktion (pp. 7–16). Peter Lang.

Luginbühl, Martin, Weder, Mirjam, & Behrens, Heike. (2022). Germanistische Sprachwissenschaft in Basel - Empirie-basierte Sprachgebrauchsanalyse. In VSDL - Verein Schweizer Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (Ed.), Germanistik heute (pp. 64–72). dt.

Heller, Vivien, Luginbühl, Martin, & Arendt, Birte. (2021). Becoming skilled at explaining and arguing: The role of co-construction and multimodality. Research on Children and Social Interaction, 4(1), 1–6.

Luginbühl, Martin. (2021). O-Töne in Fernsehnachrichten im Spannungsfeld von Narration und Argumentation. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 51, 203–228. https://doi.org/10.1007/s41244-021-00201-7

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, Mundwiler, Vera, Kreuz, Judith, Müller-Feldmeth, Daniel, & Hauser, Stefan. (2021). Quantitative and Qualitative Approaches in Conversation Analysis: Methodological Reflections on a Study of Argumentative Group Discussions. GespräChsforschung - Online-Zeitschrift Zur Verbalen Interaktion, 22, 179–236. http://www.gespraechsforschung-online.de/fileadmin/dateien/heft2021/ga-luginbuehl.pdf

URLs
URLs

Tienken, Susanne, Hauser, Stefan, Lenk, Hartmut E.H., & Luginbühl, Martin. (2021). Methoden kontrastiver Medienlinguistik. In Sprache in Kommunikation und Medien. Peter Lang.

Hauser, Stefan, Lenk, Hartmut E.H., Luginbühl, Martin, & Tienken, Susanne. (2021). Methoden der kontrastiven Medienlinguistik - einleitende Bemerkungen. In Tienken, Susanne; Lenk, Hartmut E.H.; Luginbühl, Martin; Tienken, Susanne (Ed.), Methoden kontrastiver Medienlinguistik (Vol. 15, pp. 9–13). Peter Lang.

Luginbühl, Martin. (2021). Fernsehgespräche. In Hess-Lüttich, Ernest W. B. (Ed.), Handbuch Gesprächsrhetorik (Vol. 3, pp. 247–278). De Gruyter.

URLs
URLs

Heller, V., Luginbühl, M., & Arendt, B. (2020). Becoming skilled at explaining and arguing [Journal-article]. Research on Children and Social Interaction, 4(1), 1–6. https://doi.org/10.1558/rcsi.17831

URLs
URLs

Scarvaglieri, C., & Luginbühl, M. (2020). Linguistic Landscape and Beyond (pp. 143–166). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110634754-008

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Kreuz, Judith. (2020). From flat propositions to deep co-constructed and modalized argumentations: Oral argumentative skills among elementary school children from grades 2 to 6. Research on Children and Social Interaction, 4(1), 93–114. https://doi.org/10.1558/rcsi.12416

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Schneider, Jan Georg. (2020). Medial Shaping from the Outset: On the Mediality of the Second Presidential Debate, 2016. Journal Für Medienlinguistik, 3(1), 57–93. https://doi.org/10.21248/jfml.2020.34

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2020). Commentary: Image-Centricity and Change in Journalistic Cultures. In Stöckl, Hartmut; Caple, Helen; Pflaeging, Jana (Ed.), Shifts Toward Image-Centricity In Contemporary Multimodal Practices (pp. 146–153). Routledge.

URLs
URLs

Scarvaglieri, Claudio, & Luginbühl, Martin. (2020). Linguistic Landscape and Beyond - The Swiss People’s Party (SVP) Campaign Posters in Urban Areas, in the Media, and as Temporary Public Places of Urban Communication. In Busse, Beatrix; Warnke, Ingo H.; Smith , Jennifer (Ed.), Place-Making in the Declarative City (pp. 143–166). de Gruyter.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, Luginbühl, Martin, & Tienken, Susanne. (2019). Mediale Emotionskulturen. In Sprache in Kommunikation und Medien (Vol. 12). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b14988

URLs
URLs

Eriksson, Birgit, & Luginbühl, Martin. (2019). Methodenübersicht und Medieneinsatz im Deutschunterricht. In Abraham, Ulf; Knopf, Julia (Ed.), Deutsch. Didaktik für die Grundschule (pp. 171–183). Cornelsen.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, Luginbühl, Martin, & Tienken, Susanne. (2019). Mediale Emotionskulturen. Einführende Bemerkungen. In Hauser, Stefan; Luginbühl, Martin; Tienken, Susanne (Ed.), Mediale Emotionskulturen (pp. 9–17). Peter Lang.

URLs
URLs

Kreuz, Judith, Luginbühl, Martin, & Mundwiler, Vera. (2019). Gesprächsorganisation in argumentativen Peer-Gesprächen von Schulkindern. In Bose, Ines; Hannken-Illjes , Kati; Kurtenbach, Stephanie (Ed.), Kinder im Gespräch - mit Kindern im Gespräch (pp. 33–62). Frank und Timme.

URLs
URLs

Locher, Miriam A., & Luginbühl, Martin. (2019). Discussions on Swiss and German Politeness in Online Sources. In Ogiermann, Eva; Blitvich, Pilar (Ed.), From Speech Acts to Lay Understandings of Politeness: Multilingual and Multicultural Perspectives (pp. 250–279). Cambrdige University Press. https://doi.org/10.1017/9781108182119.011

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2019). Mediale Durchformung. Fernsehinteraktion und Fernsehmündlichkeit in Gesprächen im Fernsehen. In Marx, Konstanze; Schmidt, Axel (Ed.), Interaktion und Medien. Interaktionsanalytische Zugänge zu medienvermittelter Kommunikation (pp. 125–146). Winter.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2019). Genre Emergence and Change as Indicator and Origin of Cultural Change. In Brock, Alexander; Pflaeging, Jana; Schildhauer, Peter (Ed.), Genre Emergence. Developments in Print, TV and Digital Media (pp. 129–159). Peter Lang.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2019). User generated content in online newspaper : between citizen journalism and cheap content. In Burger, Marcel (Ed.), Se mettre en scène en ligne (La communication digitale, Vol. 2, pp. 141–159). Centre de Linguistique et des Sciences du Langage.

URLs
URLs

Luginbühl, M. (2018). VALS-ASLA: The Swiss Association of Applied Linguistics. European Journal of Applied Linguistics, 6(1), 163–169. https://doi.org/10.1515/eujal-2017-0035

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Schröter, Juliane. (2018). Geisteswissenschaften und Öffentlichkeit. linguistisch betrachtet. In Sprache in Kommunikation und Medien (Vol. 11). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b14151

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2018). Vom Dozieren am Schreibtisch zum Informieren und Einschätzen unterwegs: Die mediale Inszenierung von Geistes- und SozialwissenschaftlerInnen im Wissenschaftsfernsehen. In Luginbühl, Martin; Schröter, Juliane (Ed.), Geisteswissenschaften und Öffentlichkeit. Linguistisch betrachtet (Vol. 11, pp. 139–168). Peter Lang.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Scarvaglieri, Claudio. (2018). Diskursive Interdependenz im Abstimmungskampf. Die Plakate der Schweizerischen Volkspartei (SVP) und ihre Verarbeitung in verschiedenen Kommunikationsbereichen. In Pappert, Steffen; Michel, Sascha (Ed.), Multimodale Kommunikation in öffentlichen Räumen. Texte und Textsorten zwischen Tradition und Innovation. (Vol. 14, pp. 159–186). ibidem.

URLs
URLs

Kreuz, Judith, Mundwiler, Vera, & Luginbühl, Martin. (2017). Mündliches Argumentieren im Spannungsfeld zwischen Kollaboration und Abgrenzung. Zu lokalen Gruppenidentitäten in schulischen Einigungsdiskussionen. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, numéro spécial 2(2), 147–159.

URLs
URLs

Eriksson, Birgit, & Luginbühl, Martin. (2017). Methodenübersicht und Medieneinsatz im Deutschunterricht. In Abraham, Ulf; Knopf, Julia (Ed.), Deutsch - Didaktik für die Grundschule (pp. 171–182). Cornelsen.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2017). Editorial: Gesprächskompetenz in schulischer Interaktion - einleitende Überlegungen zu normativen Ansprüchen und kommunikativen Praktiken. In Hauser, Stefan; Luginbühl, Martin (Ed.), Gesprächskompetenz in schulischer Interaktion - Normative Ansprüche und kommunikative Praktiken (pp. 9–13). hep.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2017). Wenn Kinder argumentieren - Grundlagen und erste Befunde einer Studie zur mündlichen Argumentationskompetenz von Schulkindern. In Meißner, Iris; Wyss, Eva Lia (Ed.), Begründen - Erklären - Argumentieren. Konzepte und Modellierungen in der Angewandten Linguistik (pp. 89–105). Stauffenburg.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2017). Massenmedien als Handlungsfeld II: audiovisuelle Medien. In Roth, Kersten Sven; Wengeler, Martin; Ziem , Alexander (ed.), Handbuch Sprache in Politik und Gesellschaft (pp. 334–353). de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110296310-015

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2017). Routinizing Communication. In Cotter, Colleen; Perrin, Daniel (Ed.), The Routledge Handbook of Language and Media (pp. 461–474). Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315673134-34

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2017). Politische Nachrichten und Kommentare. In Niehr, Thomas; Kilian, Jörg; Wengeler, Martin (Ed.), Handbuch Sprache und Politik (Vol. 2, pp. 732–751). Hempen.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2017). Journalistische Kulturen zwischen Redaktion, Nation und Sprachraum. In Bilut-Homplewicz, Zofia; Hanus, Anna; Mac, Agnieszka (Ed.), Medienlinguistik und interdisziplinäre Forschung : 1 : Textsortenfragen im medialen Umfeld (Vol. 15, pp. 33–50). Lang.

URLs
URLs

Mundwiler, Vera, Kreuz, Judith, Hauser, Stefan, Eriksson, Brigit, & Luginbühl, Martin. (2017). Mündliches Argumentieren als kommunikative Praktik - Schulbuchübungen und empirische Befunde im Vergleich. In Hauser, Stefan; Luginbühl, Martin (Ed.), Gesprächskompetenz in schulischer Interaktion - Normative Ansprüche und kommunikative Praktiken (pp. 91–119). hep.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2016). Gesprächskompetenz in schulischer Interaktion - Normative Ansprüche und kommunikative Praktiken. In Mündlichkeit (Vol. 5). hep.

URLs
URLs

Kleinberger, Ulla, Luginbühl, Martin, & Wagner, Franc. (2016). Sprache in Kommunikation und Medien. Peter Lang.

Hauser, Stefan, Linz, Erika, Luginbühl, Martin, & Perrin, Daniel. (2016). Welche Mündlichkeit, welche Schriftlichkeit? Sprache unter medialen Bedingungen. In Zhu, Jianhua; Szurawitzki, Michael; Zhao, Jin (Ed.), Akten des XIII. Internationalen Germanistenkongresses Shanghai 2015. Germanistik zwischen Tradition und Innovation (Vol. 3, pp. 149–197). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-06217-5

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2016). Überlegungen zur (didaktischen) Relevanz der Medialität am Beispiel des mündlichen Argumentierens. In Zhu, Jianhua; Zhao, Jin; Szurawitzki, Michael (Ed.), Akten des XIII. Internationalen Germanistenkongresses Shanghai 2015. Germanistik zwischen Tradition und Innovation (Vol. 3, pp. 161–165). Peter Lang.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2016). Genre profiles as intermediate analytical level for cultural genre analysis. In Artemeva, Natasha/Freedman, Aviva (Ed.), Trends and Traditions in Genre Studies (pp. 251–274). Inkshed.

Luginbühl, Martin. (2016). Nutzergenerierte Inhalte in Zeitungen: “Bürgerjournalismus” oder “Billigcontent”? In Baechler, Coline; Eckkrammer, Eva Martha; Müller-Lancé, Johannes; Thaler, Verena (Ed.), Medienlinguistik 3.0. Formen und Wirkung von Textsorten im Zeitalter des Social Web (pp. 157–178). Frank & Timme.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2015). Aushandlung von Angemessenheit in Entscheidungsdiskussionen von Schulkindern. Aptum, 11(2), 180–189.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2015). Hybridisierung und Ausdifferenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse. In Sprache in Kommunikation und Medien (Vol. 7). Peter Lang.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2015). Media Linguistics: On Mediality and Culturality. 1plus10. Living Linguistics, 1, 9–26.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2015). Hybridisierung und Ausdifferenzierung - Einführende begriffliche und theoretische Anmerkungen. In Hauser, Stefan; Luginbühl, Martin (Ed.), Hybridisierung und Differenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistischer Medienanalyse (pp. 7–30). Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-0351-0797-5/9

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2015). Langues - cultures - médias. Réflexions methodologiques sur la formation culturelle de textes issus des médias en masse. In Drescher, Martina (Ed.), Médias et dynamique du français en Afrique subsaharienne (pp. 285–304). Lang Lang Edition.

URLs
URLs

Burger, Harald, & Luginbühl, Martin. (2014). Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. In De-Gruyter-Studienbuch. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110285925

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2014). Textsortengeschichte(n) als Kulturgeschichte. Germanistik in Der Schweiz, 11, 9–40.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2014). News Genres as Cultural Forms. Anglistik, 25(2), 51–79.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2014). Medienkultur und Medienlinguistik. Komparative Textsortengeschichte(n) der amerikanischen “CBS Evening News” und der Schweizer “Tagesschau”. In Sprache in Kommunikation und Medien (Vol. 4). Lang.

URLs
URLs

Berkenkotter, Carol, & Luginbühl, Martin. (2014). Producing genres: Pattern variation and genre development. In Jakobs, Eva-Maria; Perrin, Daniel (ed.), Handbook of writing and text production (pp. 285–304). de Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110220674.285

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2014). Politische Positionierung im crossmedialen Angebot. Kommunikation der Schweizer SVP und der JUSO Schweiz über “Neue Medien”. In Januschek, Franz; Reisigl, Martin (Ed.), Populismus in der digitalen Mediendemokratie (pp. 101–132). Universitätsverlag Rhein-Ruhr.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2014). Genre profiles and genre change: The case of TV news. In Androutsopoulos, Jannis (ed.), Mediatization and Sociolinguistic Change (pp. 305–330). de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110346831.305

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2014). La signification de la forme textuelle - le cas des journaux télévisés. In Université de Neuchâtel, (Ed.), Chroniques universitaires (Vol. 2013, pp. 141–169). Unversité de Neuchâtel.

URLs
URLs

Eriksson, Brigit, Luginbühl, Martin, & Tuor, Nadine. (2013). Sprechen und Zuhören - Gefragte Kompetenzen? Überzeugungen zur Mündlichkeit in Schule und Beruf. In Mündlichkeit (Vol. 2). hep.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2013). Rezension zu: Schneider, Jan Georg & Hartmut Stöckl (eds) (2011): Medientheorien und Multimodalität. Ein TV-Werbespot - Sieben methodische Beschreibungsansätze. Köln: Herbert von Halem. Zeitschrift Für Rezensionen Zur Germanistischen Sprachwissenschaft, 1, 86–92.

Eriksson, Brigit, & Luginbühl, Martin. (2013). Mündlicher Sprachgebrauch. Methodenübersicht und Medieneinsatz im Deutschunterricht. In Abraham, Ulf; Knopf, Julia (Ed.), Deutsch. Didaktik für die Grundschule (pp. 168–180). Cornelsen Scriptor.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2012). Contrastive Media Analysis. Approaches to linguistc and cultural aspects of mass media communication. In Pragmatics and beyond. New series (Vol. 226). John Benjamins Publishing Company.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2012). Approaching contrastive media analysis. In Hauser, Stefan; Luginbühl, Martin (Ed.), Contrastive media analysis approaches to linguistic and cultural aspects of mass media communication (Vol. 226, pp. 1–10). Benjamins. https://doi.org/10.1075/pbns.226.01hau

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2012). What defines news culture? Insights from multifactorial parallel text analysis. In Hauser, Stefan; Luginbühl, Martin (Ed.), Contrastive media analysis approaches to linguistic and cultural aspects of mass media communication (Vol. 226, pp. 201–218). Benjamins. https://doi.org/10.1075/pbns.226.12lug

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2012). Fernsehnachrichten-Kommentare im Textsortennetz. In Lenk, Hartmut E. H.; Vesalainen, Marjo (Ed.), Persuasionsstile in Europa. Methodologie und Empirie kontrastiver Untersuchungen zur Textsorte Kommentar (Vol. 218-219, pp. 373–392). Olms.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2012). “Ich wünsche Ihnen einen schönen Abend, uf Widerluege”. Dialekt und Standard in Schweizer Medien. In Jańczak, Barbara; Jungbluth, Konstanze; Weydt, Harald (Ed.), Mehrsprachigkeit aus deutscher Perspektive (pp. 195–211). Narr.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2012). I felt the glass windows of my parents’ apartment shaking.; Ein intermedialer und interkultureller Vergleich zur Inszenierung von Nähe in Zeitungsberichten und Fernseh-Korrespondentenberichten. In Grösslinger, Christian; Held, Gudrun; Stöckl, Hartmut (Ed.), Pressetextsorten jenseits der ‘News’ (Vol. 38, pp. 249–264). Peter Lang.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Perrin, Daniel. (2011). Muster und Variation. Medienlinguistische Perspektiven auf Textproduktion und Text. In Sprache in Kommunikation und Medien (Vol. 2). Peter Lang.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2011). Medientexte zwischen Globalisierung und Lokalisierung. Raumkonstitutionen aus Sicht der kontrastiven Medienanalyse. In Schäfer, Patrick; Schowalter, Christine (Ed.), In mediam linguam. Mediensprache - Redewendungen - Sprachvermittlung. Festschrift für Heinz-Helmut Lüger zum 65. Geburtstag (pp. 73–94). Verlag Empirische Pädagogik.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2011). Closeness and distance. The changing relationship to the audience in the American TV news show “CBS Evening News” and the Swiss “Tagesschau”. In Aijmer, Karin (Ed.), Contrastive Pragmatics (pp. 123–142). Benjamins. https://doi.org/10.1075/bct.30.07lug

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2011). News Culture. In Kiening, Christian; Naumann, Barbara (Ed.), Lieblingsstücke. Germanistik in Zürich. 125 Jahre Deutsches Seminar (pp. 126–127). vdf Hochschulverlag. https://doi.org/10.3218/3442-4

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2011). Die Stimme(n) der Tagesschau. Prosodie der Fernsehnachrichten-Präsentation als kulturelle Performanz. In Bose, Ines; Schwiesau, Dietz (Ed.), Nachrichten schreiben, sprechen, hören. Forschung zur Hörverständlichkeit von Radionachrichten (pp. 353–374). Frank & Timme.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2011). Vom kommentierten Realfilm zum multimodalen Komplex. Sprache-Bild-Beziehungen in Fernsehnachrichten im diachronenund internationalen Vergleich. In Diekmannshenke, Hajo; Klemm, Michael; Stöckl, Hartmut (Ed.), Bildlinguistik. Theorien - Methoden - Fallbeispiele (pp. 257–276). Erich Schmidt.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Perrin, Daniel. (2011). “das, was wir in der Tagesschau den Rausschmeißer nennen”: Altro- und Ethno-Kategorisierung von Textsorten im Handlungsfeld journalistischer Fernsehnachrichten. In Habscheid, Stephan (ed.), Textsorten, Handlungsmuster, Oberflächen. Linguistische Typologien der Kommunikation (pp. 577–596). de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110229301.577

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Perrin, Daniel. (2011). Einleitung: Muster und Variation. In Luginbühl, Martin; Perrin, Daniel (Ed.), Muster und Variation. Medienlinguistische Perspektiven auf Textproduktion und Text (pp. 7–18). Lang. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6812-8_1

URLs
URLs

Luginbühl, Martin, & Hauser, Stefan. (2010). MedienTextKultur. Linguistische Beiträge zur kontrastiven Medienanalyse. In Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung. Sonderheft (Vol. 16). Verlag Empirische Pädagogik.

URLs
URLs

Hauser, Stefan, & Luginbühl, Martin. (2010). Medien - Texte - Kultur(en). Anmerkungen zur kontrastiven Medienanalyse aus linguistischer Perspektive. In Luginbühl, Martin; Hauser, Stefan (Ed.), MedienTextKultur. Linguistische Beiträge zur kontrastiven Medienanalyse (pp. 7–16). Verlag Empirische Pädagogik.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2010). Die Schweizerische Volkspartei (SVP) - ein linguistischer Streifzug. In Roth, Kersten Sven; Dürscheid, Christa (Ed.), Wahl der Wörter - Wahl der Waffen? Sprache und Politik in der Schweiz (pp. 187–204). Hempen.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2010). Medientexte im und als Kontext. In Klotz, Peter; Portmann-Tselikas, Paul R.; Weidacher, Georg (Ed.), Kontexte und Texte. Soziokulturellen Konstellationen literalen Handelns (pp. 263–282). Gunter Narr Verlag.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2010). Sind Textsorten national geprägt? Nachrichtensendungen im Vergleich. In Luginbühl, Martin; Hauser, Stefan (Ed.), MedienTextKultur. Linguistische Beiträge zur kontrastiven Medienanalyse (pp. 179–208). Verlag Empirische Pädagogik.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2010). Disclosing and Announcing, Interpreting and Entertaining: A Comparative Study of the History of TV News Presentation. In Rowe, Charley; Wyss, Eva L. (Ed.), Language and New Media: Linguistic, Cultural, and Technological Evolutions (pp. 245–284). Hampton Press.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2009). Rezension zu: Jörg Meibauer / Ulrike Demske / Jochen Geilfuß-Wolfgang / Jürgen Pafel / Karl Heinz Ramers / Monika Rothweiler / Markus Steinbach: Einführung in die germanistische Linguistik. 2., aktualisierte Auflage. Stuttgart, Weimar: Metzler 2007. Zeitschrift Für Rezensionen Zur Germanistischen Sprachwissenschaft, 1(2), 201–207.

Luginbühl, Martin. (2009). Closeness and distance. The changing relationship to the audience in the American TV news show “CBS Evening News” and the Swiss “Tagesschau”. Languages in Contrast, 9(1), 123–142. https://doi.org/10.1075/lic.9.1.07lug

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2009). Vergegenwärtigen und verkünden. Zur Kulturalität von Authentizitätsinszenierungen in Fernsehnachrichten. In Amrein, Ursula (Ed.), Das Authentische. Referenzen und Repräsentationen (pp. 67–90). Chronos.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2008). Kulturalität und Translokalität. Zur Frage nach einem translokalen Nachrichtenstil in Europa am Beispiel europäischer und amerikanischer Fernsehnachrichten. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 87, 95–126.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2008). Die (Un-)Sichtbarkeit des Korrespondenten beim Berichten.Ein Beitrag zur Transparenz von Fernsehnachrichten-Beitragenbezuglich ihrer eigenen Konstruiertheit. In Fix, Ulla; Pappert, Steffen; Schröter, Melani (Ed.), Verschlüsseln, verbergen, verdecken: Verschlüsselte Texte, verborgene Intentionen, verdeckte Adressaten in öffentlicher und institutioneller Kommunikation (Vol. 211, pp. 197–222). Erich Schmidt.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2007). Conversational violence in political TV debates: Forms and functions. Journal of Pragmatics, 39(8), 1371–1387. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2007.04.003

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2007). From Welcome Guests to Threatening Flood: Narratives in Swiss TV News Stories about Refugees. In Schechtman, Robert; Roberts, Suin (Ed.), Finding the Foreign (pp. 228–241). Cambridge Scholars.

URLs
URLs

Luginbühl, Martin. (2007). “Fremde” in den Nachrichten des Schweizer Fernsehens 1957-1999. In Bonfadelli, Heinz; Moser, Heinz (Ed.), Medien und Migration. Europa als multikultureller Raum? (pp. 53–70). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90431-3_4

URLs
URLs