UNIverse - Public Research Portal
Profile Photo

Prof. Dr. Ralph Ubl

Department of Arts, Media, Philosophy
Profiles & Affiliations

Publications

83 found
Show per page

Ubl, Ralph. (2023). Max Klinger’s Ein Handschuh as cycle and series. In Ubl, Ralph (Ed.), Kunsthistorisches Seminar (pp. 221–251). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110795110-009

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2020). Delacroix’s parade. RES: Anthropology and Aesthetics, 73-74, 155–169. https://doi.org/10.1086/709461

URLs
URLs

Klammer, Markus, Maskarinec, Malika, Villinger, Rahel, & Ubl, Ralph. (2019). Formbildung und Formbegriff. Das Formdenken der Moderne. In Eikones. Wilhelm Fink. https://www.fink.de/katalog/titel/978-3-7705-6142-1.html

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2019). Aneignung und Rückerstattung. Kunsthistorische Beobachtungen zum “Rapport” von Bénédicte Savoy und Felwine Sarr. In Mosimann, Peter; Schönenberger, Beat (Ed.), Kultur & Recht. Stämpfli Verlag.

URLs
URLs

Klammer, Markus, Maskarinec, Malika, Villinger, Rahel, & Ubl, Ralph. (2019). Formbildung und Formbegriff. Zur Einleitung. In Klammer, Markus; Maskarinec, Malika; Villinger, Rahel; Ubl, Ralph (Ed.), Formbildung und Formbegriff. Das Formdenken der Moderne (pp. 9–31). Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2019). Delacroix’ lyrische Form. In Klammer, Markus; Maskarinec, Malika; Villinger, Rahel; Ubl, Ralph (Ed.), Formbildung und Formbegriff. Das Formdenken der Moderne (pp. 289–326). Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Pichler, Wolfram, & Ubl, Ralph. (2018). Images Without Objects and Referents? A Reply to Étienne Jollet’s Review of our Bildtheorie zur Einführung (Zeitschrift für Kunstgeschichte 79, 2016, 435 - 439). Zeitschrift Für Kunstgeschichte. - München, 81(3), 418–424. https://doi.org/10.1515/zkg-2018-0030

URLs
URLs

Ubl, Ralph, & Villinger, Rahel. (2018). Michael Frieds “Shape as Form” und die Kritik der Form von 1800 bis zur Gegenwart. In Eikones. Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2018). “Good Objecthood” - Form und Objekt bei Michael Fried. In Ubl, Ralph; Villinger, Rahel (Ed.), Michael Frieds »Shape as Form« und die Kritik der Form von 1800 bis zur Gegenwart (pp. 51–68). Wilhelm Fink Verlag.

URLs
URLs

Ubl, Ralph, & Villinger, Rahel. (2018). Form, Medium, Kritik. Zur Aktualität von “Shape as Form”. In Ubl, Ralph; Villinger, Rahel (Ed.), Michael Frieds “Shape as Form” und die Kritik der Form von 1800 bis zur Gegenwart (pp. 9–22). Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2017). Die Sichtbarkeit der Zeit. Studien zum Bild in der Moderne. In eikones. Wilhelm Fink Verlag.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2017, January 1). Die Welt wahrnehmen. Uni Nova, 18–19.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2017). Vorwort. In Ubl, Ralph (Ed.), Die Sichtbarkeit der Zeit. Studien zum Bild in der Moderne (pp. 9–15). Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2017). “Wenn man so malt, macht man keine Projekte”. Miriam Cahn im Gespräch mit Ralph Ubl über Maria Lassnig. In Hoerschelmann, Antonia; Haldemann, Anita (Ed.), Maria Lassnig. Zwiegespräche (pp. 48–61). Hirmer.

Ubl, Ralph. (2017). “Plauderien über Kunst sind fast zwecklos”. Texte und Werke in der modernen Kunst. In Vischer, Theodora (Ed.), Fondation Beyeler. die Sammlung. mit Werken und Texten von Künstlerinnen und Künstlern (pp. 225–230). Fondation Beyeler.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2016). Pulcinellas Fest für das Auge. Édouard Manets “Ein Maskenball in der Oper” (1873). In Eßlinger, Eva; Volkening, Heide; Zumbusch, Cornelia (Ed.), Rombach Wissenschaften. Reihe Litterae. Rombach.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2016). Préhistoire et histoire moderne: L’Europe après la pluie, 1933 (Careri, Giovanni; Rüdiger, Bernhard, Ed.). Presses universitaires de Lyon.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2016). Qu’est-ce que s’orienter dans la gravure? In Careri, Giovanni; Didi-Huberman, Georges (Ed.), Images, médiums. Éditions mimésis.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2015, January 1). Das Rätsel der schwangeren Madonna. Faz, 12.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2015, January 1). Liebesarbeit im Atelier. Faz, 10.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2015, January 1). “Furchtlosigkeit verlangt Respekt” - Interview. Bz - Basellandschaftliche Zeitung, 31.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2015). Future Present - Musing on the Emanuel Hoffmann Foundation. In Friedli, Isabel (Ed.), Future Present. The Collection of the Emanuel Hoffmann Foundation (pp. 7–14). Laurenz Foundation.

URLs
URLs

Pichler, Wolfram, & Ubl, Ralph. (2014). Bildtheorie zur Einführung. In Zur Einführung. Junius.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2013). Prospectus. Blumenberg and Fried on Objecthood. Anzeiger Des Germanischen Nationalmuseums. Wissenschaftliche Beibände, 4.

URLs
URLs

Ubl, Ralph, & Tucker, Elizabeth. (2013). Prehistoric future. Max Ernst and the return of painting between the wars. University of Chicago Press. http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/P/bo8607650.html

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2013). Max Ernst und die Geschichte der modernen Malerei. In Spies, Werner; Drost, Julia (Ed.), Max Ernst - Retrospektive (p. S. 196–201). Hatje Cantz.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2012). Paris 1830: Bild und Ereignis. In Egenhofer, Sebastian; Hinterwaldner, Inge; Spies, Christian (Ed.), Was ist ein Bild? Antworten in Bildern : Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag (pp. 359–362). Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2011). Eugène Delacroix’ Jewish Wedding and the Medium of Painting. In Kessler, Herbert L.; Nirenberg, David (Ed.), Judaism and Christian Art. Aesthetic Anxieties from the Catacombs to Colonialism (pp. 359–386). University of Pennsylvania Press.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2011). Eugène Delacroix. Von der Freiheit zur ästhetischen Gemeinschaft. In Fricke, Beate; Klammer, Markus; Neuner, Stefan (Ed.), Bild und Gemeinschaft. Studien zur Konvergenz von Politik und Ästhetik in Kunst, Literatur und Theorie (pp. 273–313). Wilhelm Fink Verlag.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2010). Entzweiung der Malerei. Géricault um 1820. 31. Magazin Des Instituts Für Theorie, 14/15, 147–153.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2010). Entwurf und Leben. Eugène Delacroix als Zeichner. In Krauthausen, Karin; Nasim, Omar W. (Ed.), Notieren, Skizzieren. Schreiben und Zeichnen als Verfahren des Entwurfs (pp. 189–218). Diaphanes Verlag.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2010). Eugène Delacroix. Mit dem Meer malen. In Baader, Hannah; Wolf, Gerhard (Ed.), Das Meer, der Tausch, und die Grenzen der Repräsentation (pp. 95–122). Diaphanes Verlag.

URLs
URLs

Pichler, Wolfram, & Ubl, Ralph. (2009). Topologie. Falten, Knoten, Netze, Stülpungen in Kunst und Theorie. Turia + Kant.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2009). Sven Lütticken, Idols of the Market [Review of Sven Lütticken, Idols of the Market]. Texte Zur Kunst, 76, Article Dezember.

Ubl, Ralph. (2009). Trenn- und Mischkunst. Dieter Roth als Zeichner. In Bach, F. T.; Pichler, W. (Ed.), Zeichnung. Grenz- und Fliessfigur anschaulichen Denkens (pp. 219–236). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2009). Figurationen der Freiheit. In Balke, Friedrich; Maye, Harun; Scholz, Leander (Ed.), Ästhetische Regime um 1800 (pp. 139–164). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2009). Dieter Roth und die Topologie des Subjekts. In Ralph, Ubl; Pichler, Wolfram (Ed.), Verkehrte Symmetrien. Topologische Imagination in Kunst und Theorie (pp. 295–322). Turia & Kant.

Ubl, Ralph. (2008). George Baker, The Artwork Caught by the Tail [Review of George Baker, The Artwork Caught by the Tail]. Artforum, Februar, 69–72, 316.

Ubl, Ralph. (2008). Farben, die vor uns stehen. In Bieber, Sylvia (Ed.), Ausst.kat. Erwin Gross. Malerei 1982-2007 (pp. 81–106). Städtische Galerie.

Ubl, Ralph. (2008). Space and Image. On Michael Hakimi. In Kunsthalle Basel (Ed.), Michael Hakimi (pp. 25–35). Hatje Cantz.

Burioni, Matteo, Fricke, Beate, Gladic, Mladen, Klammer, Markus, Montavon, Stéphane, Neuner, Stefan, & Ubl, Ralph. (2007). Ästhetische Teilhabe zwischen Politik und Polizei : eine Gesprächsrunde über Jacques Rancières Schriften zur Kunsttheorie. 31 : Das Magazin Des Instituts Für Theorie Der Gestaltung Und Kunst, Zürich (Ith-Z), 10/11, 9–20.

URLs
URLs

Futscher, Edith, Ubl, Ralph, Pichler, Wolfram, & Neuner, Stefan. (2007). Was aus dem Bild fällt. Figuren des Details in Kunst und Literatur. Friedrich Teja zum 60. Geburtstag. Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2007). There I Am, Next to Me. TATE Etc, 9(Frühlilng), 30–35.

Ubl, Ralph. (2007). Delacroix’ Wärmeräume. In Neumann, G.; Mülder-Bach, I. (Ed.), Räume der Romantik (pp. 277–306). Rombach Verlag.

Ubl, Ralph. (2007). Delacroix’ Tiere. In Vogel, J.; von der Heiden, A. (Ed.), Politische Zoologie (pp. 243–257). Diaphanes Verlag.

Ubl, Ralph. (2007). Der Tanz, die Malerei und die Braut. In Brandstetter, G.; Wulf, Ch. (Ed.), Tanz als Anthropologie (pp. 233–248). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2007). Eine surrealistische Zukunft. Max Ernsts ‘Europa nach dem Regen’ neu interpretiert. In Kulturstiftung der Länder (Ed.), Max Ernsts Europa nach dem Regen (pp. 6–18). Kunsthalle Karlsruhe.

Ubl, Ralph. (2007). Automatismus und Naturgeschichte. Max Ernsts ‘Histoire Naturelle’. In Mueller, A. (Ed.), Ausst.kat. Max Ernst. Im Garten der Nymphe Ancolie (pp. 62–72). Hatje-Cantz.

Ubl, Ralph. (2007). Eugène Delacroix. Das Detail des Anderen. In Pichler, W.; Futscher, E.; Neuner, S.; Ubl, R. (Ed.), Was aus dem Bild fällt. Funktionen des Details (pp. 351–372). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2007). Vor dem ersten Strich. Dispositive der modernen und vormodernen Zeichnungen. In Busch, W.; Meister, C.; Jehle, O. (Ed.), Ästhetische und epistemische Dimensionen der Zeichnung (pp. 233–257). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2007). Aurora Far West. In Tiller, Elisabeth; Mayer, Christoph Oliver (Ed.), Aurora - Indikator kultureller Transformationen (pp. 97–99). Universitätsverlag Winter.

Ubl, Ralph. (2006). Max Ernst und die surrealistische Poetik des Liegens. In Marinelli, Lydia (Ed.), Ausst.kat. Die Couch. Vom Denken im Liegen (pp. 103–113). Prestel Verlag.

Ubl, Ralph. (2006). Andy Warhols ‘Couch’. In Marinelli, Lydia (Ed.), Ausst.kat. Die Couch. Vom Denken im Liegen (pp. 213–233). Sigmund-Freud-Museum.

Ubl, Ralph, & Naef, Maja. (2006). Eric Hattans Durch- und Übergänge. In Naef, Maja (Ed.), Eric Hattan: Niemand ist mehr da. Vous êtes chez moi (pp. 99–105). Holzwarth Verlag.

Ubl, Ralph. (2005). Juliane Rebentisch, Ästhetik der Installation [Review of Juliane Rebentisch, Ästhetik der Installation]. Texte Zur Kunst, 58, Article Juni.

Ubl, Ralph, & Novak, Lars. (2005). Mother’s Little Nightmare - Zur Rolle der Porträtfotografie in David Lynchs ‘The Elephant Man’. Nach Dem Film, 8.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2005). From the Painting to the Picture. The Question of Orientation in the Work of Willem de Kooning. In Bürgi, B. (Ed.), Ausst.kat. de Kooning. Paintings 1960-1980 (pp. 83–101). Hatje Cantz.

Ubl, Ralph. (2005). Tiefe des Lebens, Reflexion der Malerei, Sitten der Tiger. Zu Eugène Delacroix’ ‘Jeune tigre jouant avec sa mère’. In Pfisterer, U.; Zimmermann, A. (Ed.), Transgressionen/ Animationen. Das Kunstwerk als Lebewesen (pp. 183–206). Akademie Verlag.

Ubl, Ralph. (2005). Giorgio de Chirico: Exkarnation und Filiation der Malerei. In Wolf, G.; Endress, J.; Wittmann, B. (Ed.), Ikonologie des Zwischenraumes. Der Schleier als Medium und Metapher (pp. 385–416). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2005). Fleisch und Enigma: eine unheimliche Dialektik im Surrealismus. In Szymczyk, Adam (Ed.), Flesh at War with Enigma (pp. 20–23). Schwabe.

URLs
URLs

Ubl, Ralph, & Neuner, Stefan. (2005). Stigma und Schwindel. Robert Smithsons ‘Spiral Jetty’. In Fischer-Lichte, E.; Schaub, M.; Suthor, N. (Ed.), Ansteckung. Zur Körperlichkeit eines ästhetischen Prinzips (pp. 229–248). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph, & Pichler, Wolfram. (2005). Aus dem Porträt gefallen. Goyas unlesbare Gesichter. In Schuster, P.-K. (Ed.), Ausst.kat. Francisco de Goya. Prophet der Moderne (pp. 51–60). Dumont Verlag.

Ubl, Ralph. (2004). Prähistorische Zukunft. Max Ernst und die Ungleichzeitigkeit des Bildes. Wilhelm Fink.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2004). Das Gemälde als medialer Schwellenraum. André Breton, Giorgio de Chirico und der Gebrauch toter Bilder. In Neumann, G.; Öhlschläger C. (Ed.), Inszenierungen in Bild und Schrift (pp. 125–145). Aisthesis Verlag.

Ubl, Ralph. (2003). Clement Greenberg. Kunsthistorische Arbeitsblätter, 3, 15–24.

Ubl, Ralph. (2003). Ein Raum und seine Zeit. Die Ausstellung ‘Freuds verschwundene Nachbarn’ in Wien. Texte Zur Kunst, 51, 68–73.

Ubl, Ralph. (2003). Graue Immanenz. Gerhard Richter in der Deutschen Guggenheim, Berlin. Texte Zur Kunst, 49, 154–157.

Ubl, Ralph. (2003). Autonomie. In Pfisterer U. (Ed.), Lexikon der Kunstwissenschaft (pp. 30–34). Metzler Verlag.

Ubl, Ralph. (2003). Psychoanalyse. In Pfisterer, U. (Ed.), Lexikon der Kunstwissenschaft (pp. 291–294). Metzler Verlag.

Ubl, Ralph. (2003). Symbol. In Pfisterer, U. (Ed.), Lexikon der Kunstwissenschaft (pp. 340–348). Metzler Verlag.

Ubl, Ralph. (2002). James Meyer: Minimalism. Art and Polemics in the Sixties [Review of James Meyer: Minimalism. Art and Polemics in the Sixties]. Journal Für Kunstgeschichte, 6, Article 3. https://doi.org/10.11588/jfk.2002.3.30934

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2002). Zu Henri Lefebvres und Marc Augés Theorien des Raumes. Texte Zur Kunst, 47(September), 135–136.

Ubl, Ralph, & Pichler, Wolfram. (2002). Enden und Falten. Geschichte der Malerei der Oberfläche. Neue Rundschau, 113(4), 50–71.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (2002). Wilhelm Worringer, Hans Arp und Max Ernst bei den Müttern. Überlegungen zum Primitivismus der deutschen Avantgarde. In Böhringer, H.; Söntgen, B. (Ed.), Wilhelm Worringer (pp. 119–140). Wilhelm Fink Verlag.

Ubl, Ralph. (2001). Max Ernsts Gespenstergeschichte der Natur. Mit Hans Arps lebenden Bergen, de Chiricos Birnenanatomie und Pflanzenimitaten von Karl Blossfeldt. In Akademie der Künste Berlin (Ed.), Konstruktionen von Natur. Von Blossfeldt zur Virtualität (pp. 165–178). Verlag der Kunst.

Ubl, Ralph. (2001). Andy Warhol, Orange Car Crash. In Hegyi, L. (Ed.), Museum Moderner Kunst: Die Sammlung (pp. 241–242). ---.

Ubl, Ralph. (2000). Fremdkörper und Geheimnis. Max Ernsts traumatophile Kriegsbilder. In Mülder-Bach, I. (Ed.), Modernität und Trauma. Beiträge zum Zeitenbruch des Ersten Weltkrieges (pp. 131–162). Wiener Universitätsverlag.

Ubl, Ralph. (1999). Widerständiges Material. Über die Kunsthistorikerin Rosalind Krauss. Neue Rundschau, 111(3), 166–174.

URLs
URLs

Ubl, Ralph. (1999). Guido Renis Aurora. Politische Repräsentation, Gattungspoetik und Selbstdarstellung der Malerei im Gartenkasino der Borghese am Quirinal. Jahrbuch Des Kunsthistorischen Museums, 1, 209–241.

Ubl, Ralph. (1997). Viktoria von Flemming, Arma amoris. Sprachbild und Bildsprache der Liebe [Review of Viktoria von Flemming, Arma amoris. Sprachbild und Bildsprache der Liebe]. Frühneuzeit-Info, 8, 98–105.

Ubl, Ralph. (1996). Filippo Juvarra und Giovanni Battista Piranesi: Anmerkungen zu ihren Architekturphantasien. Römische Mitteilungen, 38, 379–383.

Ubl, Ralph. (1994). Horst Bredekamp, Antikensehnsucht und Maschinenglauben und T. DaCosta Kaufmann, The Mastery of Nature [Review of Horst Bredekamp, Antikensehnsucht und Maschinenglauben und T. DaCosta Kaufmann, The Mastery of Nature]. Frühneuzeit-Info, Article 5.

Ubl, Ralph. (1991). Zu einer Interpretation von Guido Renis Andachtsbildern. Wiener Jahrbuch Für Kunstgeschichte, 44, 159–173.