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Health Economics (Felder)

Projects & Collaborations

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FV-102 | Paradigmenwechsel bei der Organspende: Unterschiedliche Wirkungen auf postmortale und Lebendspenden?

Research Project  | 2 Project Members

Die Schweizer Stimmbevölkerung hat sich 2022 für die Widerspruchslösung bei der Organspende ausgesprochen. Wer nach dem Tod keine Organe und Gewebe spenden möchte, muss dies künftig festhalten. Bis 2024 noch gültig ist die Zustimmungslösung, bei der nur die Personen Organspender sind, welche zu Lebzeiten eingewilligt haben. Im Projekt soll die Wirkung der Widerspruchslösung auf die Bereitschaft zur Organspende mit den vorliegenden Länderdaten untersucht werden. Dabei wird neu zwischen postmortalen und Lebendspenden unterschieden. Bei den häufigsten Transplantationen, der Niere, machen die Lebendspenden ungefähr die Hälfte aller Spenderorganen aus. Möglicherweise erlaubt es die Datenlage, kausale Effekte des Paradigmenwechsels auf die Bereitschaft zur Lebendspende und zur postmortalen Spende zu identifizieren. Das Ziel besteht allgemein darin, die Faktoren, welche die Anzahl von Organtransplantationen beeinflussen, zu identifizieren und deren Einflüsse separat zu quantifizieren. Schliesslich soll versucht werden, die Wirkung einer Einführung der Widerspruchslösung im Jahre 2024 auf die Bereitschaft zur Organspende in der Schweiz zu prognostizieren.

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Smarter Physician Reimbursement: Evidence from recent German and Swiss Reforms

Research Project  | 3 Project Members

Less fee-for-services, more flat reimbursement: Does it work in the out-patient sector? Fee-for services reimbursement incentivizes physicians to diagnose and treat more - and more expensively - than is necessary. The study investigates how changes to the way doctors are reimbursed affect services in the out-patient setting and health care costs. Traditionally, physicians are reimbursed fee-for-services. This can lead to the provision of more - and more expensive - services than necessary. By comparison, alternative reimbursement schemes, involving flat rates per patient or for complex treatments provide a financial incentive to avoid overtreatment. This is the background against which the reimbursement schemes for primary care physicians and paediatricians were reformed in Switzerland and Germany. The aim of the study is to investigate how the reforms of the reimbursement schemes remuneration systems in Switzerland and Baden-Württemberg are affecting medical out-patient services and health care costs. The purpose of reforming the Swiss system is to create financial incentives for moving provision of care away from specialists to primary care physicians. This study will undertake a quasi-experiment that will use routine data to compare the services provided before and after implementation of the reform of the traditional remuneration system. Paediatricians in Baden-Württemberg have the option of choosing between two different reimbursement schemes. They differ with regard to the services for which a flat rate is paid. Routine data will be used to examine how the alternative schemes affect the provision of services. And finally, the results obtained for Switzerland and Baden-Württemberg will be compared. The study will provide information on how future reimbursement schemes can be designed to avoid overtreatment and curb rising healthcare costs more effectively.