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Prof. Dr. med. Philipp Schütz

Department of Clinical Research
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Ernährungs- und Stoffwechselforschung (EFFORT-Projekte)

Principal Investigator der Studie "Effect of early nutritional therapy on Frailty, Functional Outcomes and Recovery of undernourished medical stationary" (EFFORT). Diese bisher größte randomisierte ernährungsphysiologische Studie bewies, dass eine individualisierte Ernährungstherapie eine kostengünstige Strategie ist, um Komplikationen zu vermeiden und das Überleben von Patienten mit ernährungsbedingtem Risiko zu verbessern. Dieses Projekt wurde vom Schweizerischen Nationalfonds (SNF) über einen Zeitraum von 6 Jahren mit einer klinischen Professur unterstützt und insgesamt wurden >2,5 Millionen an Fördermitteln für das Projekt eingeworben (http://p3.snf.ch/project-150531  und http://p3.snf.ch/project-150531). 2019 wurde die Studie im LANCET publiziert und 2023 erhielt Prof. Schütz für dieses Projekt den Theodor-Näggeli-Preis (100'000 CHF).

Im Rahmen von EFFORT führten wir zunächst in Zusammenarbeit mit COCHRANE eine aggregierte Daten-Metaanalyse zur Wirksamkeit und Sicherheit verschiedener Ernährungstherapiestrategien bei stationären medizinischen Patienten durch (JAMA Intern Med. 2016 Jan 1; 176(1):43-53). Im Rahmen einer Konsensuskonferenz entwickelten wir dann eine "State-of-the-Art"-Ernährungsstrategie für die individualisierte Behandlung stationärer medizinischer Patienten. Dieser Algorithmus wurde auch als internationale Leitlinie für die Ernährungsabklärung und Behandlung von mangelernährten stationären Patienten veröffentlicht (ESPEN-Leitlinie, Clin Nutr. 2018 Feb; 37(1):336-353.). Um letztendlich nachzuweisen, dass die Ernährungsunterstützung die klinischen Ergebnisse verbessert und die mit Mangelernährung verbundenen Risiken über die Gewichtszunahme hinaus reduziert, führten wir dann eine randomisierte Studie an 8 Schweizer Spitälern und 2028 Patientinnen und Patienten durch, in der die Ernährungstherapie auf Basis einer aktuellen Ernährungsstrategie (Interventionsgruppe) mit einer Kontrollgruppe verglichen wurde («EFFORT-Studie», https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02517476). Die Studie bewies signifikante Verbesserungen bei verschiedenen klinischen Endpunkten, einschließlich des Risikos für schwere Komplikationen, der Mortalität, der Lebensqualität und der Funktionalität, und wurde in der Fachzeitschrift The Lancet mit einem Editorial veröffentlicht (The Lancet, 8. Juni 2019; 393(10188):2312-2321). Die große Stichprobe von Patienten mit einer bestehenden Biobank ermöglichte es uns auch, die physiopathologischen Mechanismen zu untersuchen, die den Auswirkungen der Ernährungstherapie in bestimmten Patientenpopulationen zugrunde liegen, und führte zu mehreren Sekundärpublikationen, die sich unter anderem auf die Auswirkungen von Entzündungen auf die Ernährungsunterstützung, die Kosteneffizienz der Ernährungsunterstützung, die Risiken des Refeedings und die langfristige prognostische Wirkung von Ernährungsrisiko-Screening-Tools konzentrieren. In Zusammenarbeit mit Forschenden des Functional Genomic Center der ETH Zürich haben wir uns auch neue metabolomische Marker untersucht, die in Zukunft als Mangelernährungsmarker hilfreich sein könnten.

Basierend auf den vielversprechenden Ergebnissen führen wir derzeit die multizentrische randomisierte Studie EFFORT II in 10 Schweizer Spitälern durch, um die Auswirkungen der Ernährungsunterstützung auf die Mortalität und andere Endpunkte im ambulanten Bereich nach der Entlassung zu untersuchen. Diese Studie wird erneut vom Schweizerischen Nationalfonds (SNF) finanziert (https://data.snf.ch/grants/grant/207474).

 


Selected Publications

Schuetz P, Seres D, Lobo DN, Gomes F, Kaegi-Braun N, & Stanga Z. (2021). Management of disease-related malnutrition for patients being treated in hospital. Lancet (London, England), 398(10314), 1927–1938. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(21)01451-3

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Bargetzi L., Brack C., Herrmann J, Bargetzi A., Hersberger L., Bargetzi M, Kaegi-Braun N, Tribolet P., Gomes F, Hoess C., Pavlicek V., Bilz S, Sigrist S., Brandle M., Henzen C, Thomann R., Rutishauser J, Aujesky D, Rodondi N, et al. (2021). Nutritional support during the hospital stay reduces mortality in patients with different types of cancers: secondary analysis of a prospective randomized trial. Annals of Oncology : Official Journal of the European Society for Medical Oncology, 32(8), 1025–1033. https://doi.org/10.1016/j.annonc.2021.05.793

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Schuetz P, Fehr R, Baechli V, Geiser M, Deiss M, Gomes F, Kutz A, Tribolet P, Bregenzer T, Braun N, Hoess C, Pavlicek V, Schmid S, Bilz S, Sigrist S, Brändle M, Benz C, Henzen C, Mattmann S, et al. (2019). Individualised nutritional support in medical inpatients at nutritional risk: a randomised clinical trial. Lancet (London, England), 393(10188), 2312–2321. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(18)32776-4

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Selected Projects & Collaborations

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Effect of Early Nutritional Therapy on Frailty, Functional Outcomes and Recovery of Undernourished Medical Inpatients Trial: The EFFORT I and II Projects

Research Project  | 1 Project Members

Effect of early nutritional therapy on Frailty, Functional Outcomes and Recovery of malnourished medical inpatients Trial (EFFORT) is the largest yet nutritional randomized trial proved that individualized nutritional therapy is a cost-effective strategy to prevent complications and to improve survival in patients at nutritional risk. This project was supported by the Swiss National Science Foundation (SNSF) over a time period of 6 years with a clinical professorship and a total of > 2.5 Million of funding was raised for the project (http://p3.snf.ch/project-150531 and http://p3.snf.ch/project-150531). In 2019 the trial was published in the LANCET and in 2023, Prof. Schuetz received the Theodor-Näggeli Price for this project (100`000 CHF).

Within EFFORT, we first performed an aggregate data meta-analysis on efficacy and safety of different nutritional therapy strategies in medical inpatients in collaboration with COCHRANE (JAMA Intern Med. 2016 Jan 1;176(1):43-53). Through a consensus conference, we then developed a “state-of-the-art” nutritional strategy for individualized management of medical inpatients. This algorithm was also published as an international guideline for the nutritional workup and treatment of malnourished medical inpatients (ESPEN guideline, Clin Nutr. 2018 Feb;37(1):336-353.). To ultimately proof that nutritional support improves clinical outcomes and reduces malnutrition-associated risks beyond weight gain, we then conducted a trial in 8 Swiss hospitals and 2028 patients comparing nutritional therapy based on an up-to-date nutritional strategy (intervention group) with a control group (“EFFORT trial”, https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02517476). The trial showed significant improvements in different clinical outcomes including risk for adverse outcome, mortality, quality of life and functionality and was published in the Lancet including an editorial comment (The Lancet. 2019 Jun 8;393(10188):2312-2321). The large sample of patients with an existing biobank also allowed us to study the physio-pathological mechanisms underlying the effects of nutritional therapy in specific patient populations and resulted in multiple secondary publications with focus on effect of inflammation on nutritional support, cost-effectiveness of nutritional support, risks of refeeding, long term prognostic effect of nutritional risk screening tools among others. In collaboration with researchers from the functional genomic center at the ETH Zürich, we also looked at new metabolomic markers that may severe as malnutrition markers in the future. Several research cooperations and analyses are currently still ongoing.

Importantly, based on the promising results, we currently conduct the multicenter EFFORT II randomized trial in 10 Swiss hospitals looking at the effect of nutritional support on mortality and other outcomes in the post-discharge outpatient setting. This trial is again funded by the Swiss National Science Foundation (SNSF)  (https://data.snf.ch/grants/grant/207474).