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PD Dr. phil. Wolfgang Hasemann

Department of Clinical Research
Profiles & Affiliations

Delirium

Wolfgang Hasemann ist Pflegewissenschaftler und Advanced Practice Nurse mit klinischem, wissenschaftlichem und didaktischem Schwerpunkt in der Delirprävention und -versorgung älterer Menschen. Er studierte Pflegewissenschaft an der Universität Basel (MScN 2004) und promovierte an der Glasgow Caledonian University (PhD 2013). Nach Forschungsaufenthalten in Edinburgh habilitierte er sich 2025 an der Universität Basel mit einer kumulativen Arbeit zur Erkennung und Prävention von Delir und kognitiven Störungen im Akut- und Langzeitbereich.

Er entwickelte das Basler Demenz-Delir-Programm, das schweizweit in verschiedenen Kliniken und Spitälern adaptiert wurde. Seit 2012 arbeitete er als APN-CH im interprofessionellen Geriatrischen Konsildienst des Universitätsspitals Basel und der Universitären Altersmedizin FELIX PLATTER. Dort konzipierte und leitete er pflegefachlich die DelirUnit, eine Spezialstation für Menschen mit akutem Delir.

Mit dem Projekt QumPreFall evaluierte er den Einsatz KI-gestützter Radarsensorik zur Sturz- und Delirerkennung in der geriatrischen Akutpflege.

Dr. Hasemann ist zudem langjähriger Dozent am Institut für Pflegewissenschaft der Universität Basel und unterrichtet u. a. zur klinischer Entscheidungsfindung im Thema Delir und Demenz

Selected Publications

Coolens, Oliver, Kaltwasser, Arnold, Melms, Tobias, Monke, Stefanie, Nydahl, Peter, Pelz, Sabrina, von Haken, Rebecca, & Hasemann, Wolfgang. (2025). Delirium management in 2024: A status check and evolution in clinical practice since 2016. Intensive and Critical Care Nursing, 89. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2025.103995

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Vater, Vanessa, Eichenbrenner, Tamara, Ryser, Valerie, & Hasemann, Wolfgang. (2024). Evidenzbasierte Multikomponentenprävention und Behandlung des Delirs. Schweizer Zeitschrift für Psychiatrie & Neurologie, 3, 17–23. https://www.rosenfluh.ch/media/psychiatrie-neurologie/2024/03/Evidenzbasierte-Multikomponentenpraevention-und-Behandlung-des-Delirs.pdf

Hasemann, Wolfgang. (2023). Rahman, S. Delir kompakt. Delirmanagement bei akut verwirrten Personen. Aus dem Englischen von Sabine Umlauf-Beck Deutschsprachige Ausgabe herausgegeben von Wolfgang Hasemann und redaktionell bearbeitet von Caterina Mosetter. In - (Ed.), -. Hogrefe. https://www.hogrefe.com/ch/shop/delir-kompakt-97683.html

Urfer Dettwiler, Pia, Zúñiga, Franziska, Bachnick, Stefanie, Gehri, Beatrice, de Jonghe, Jos F. M., & Hasemann, Wolfgang. (2022). Detecting delirium in nursing home residents using the Informant Assessment of Geriatric Delirium (I-AGeD): a validation pilot study. European Geriatric Medicine, 1–15. https://doi.org/10.1007/s41999-022-00612-w

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Hasemann W, Duncan N, Clarke C, Nouzova E, Süßenbach LM, Keerie C, Assi V, Weir CJ, Evans J, Walsh T, Wilson E, Quasim T, Middleton D, Weir AJ, Barnett JH, Stott DJ, MacLullich AMJ, & Tieges Z. (2021). Comparing performance on the Months of the Year Backwards test in hospitalised patients with delirium, dementia, and no cognitive impairment: an exploratory study. European Geriatric Medicine, 12(6), 1257–1265. https://doi.org/10.1007/s41999-021-00521-4

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Selected Projects & Collaborations

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Detecting distress in cognitive impaired people to prevent suffering: An observational feasibility study of a radar-based technology augmented with photopletysmographic sensors and audio signals (SURREAL)

Research Project  | 4 Project Members

Background

Due to well-known sociodemographic changes and the rising prevalence of multimorbidity, the demand for palliative and end-of-life care is expected to increase significantly in the coming years. This is particularly driven by the growing incidence of frailty, dementia, and chronic, progressive, and life-limiting conditions such as heart failure, lung diseases (e.g., chronic obstructive pulmonary disease [COPD]), and multimorbidity. Digital health technologies have the potential to facilitate automated detection of distress in palliative care, including symptoms like pain, breathlessness (dyspnea), panic, agitation, and delirium. Such advancements could alleviate the suffering of cognitively impaired patients who are unable to call for help, for instance, by pressing an alarm button, yet urgently require professional intervention (e.g., administration of medication for pain or breathlessness).

Aim

This observational feasibility study aims to assess if data output from a sensor system consisting of a 3-D-radar, photoplethysmographic sensors (wearables), and audio detection (microphones) is associated with patient’s distress events as identified by medical professionals during standard care.

Research Plan

We will utilize well-established sensor systems, including Qumea® and wearables, to monitor heart rate, respiratory rate, heart rate variability, body movements, postures, and audio signals, such as changes in sound intensity or voice frequency. These data will be compared against the current gold standard for detecting distress in cognitively impaired patients: assessments conducted by trained healthcare professionals, specifically specialist palliative care nurses and physicians. Identifying correlations between sensor data and professional distress assessments could facilitate future validation studies, potentially leading to the development of automated distress detection systems using sensor arrays. This advancement would significantly improve distress detection rates and reduce patient suffering.

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Exploration and comparison of novel technology-supported methods for early fall risk detection and fall prevention among inpatients with delirium and/or dementia

Research Project  | 2 Project Members

Während eines Delirs haben Patientinnen und Patienten ein erhöhtes Verletzungsrisiko durch Stürze beim unbeaufsichtigten Verlassen des Bettes. Diese Studie soll untersuchen, wie wirksam alarmierende Kontaktmatten (CareMat®) vor dem Bett im Vergleich zum kontaktlosen Bettausstiegs-Überwachungssystem (Qumea®) bei der Reduktion von Stürzen sind. Primäres Ziel: Vergleich der Wirksamkeit verschiedener Bettausstiegs-Überwachungssysteme im Hinblick auf die Sturzprävention. Sekundäre Ziele: (1) Vergleich der Wirksamkeit verschiedener Methoden zur Erkennung des Sturzrisikos, (2) Bewertung verschiedener Bettausstiegs-Überwachungssysteme hinsichtlich der Arbeitsbelastungsentwicklung; (3) Entwicklung von Sturzprognosemodellen auf Basis der prähospitalen Kognition und prähospitalen funktionellen Unabhängigkeit sowie klinischen Parametern.